Aluksi Kärnä kertoi keksinnöstään nettifoorumeilla. Muutosvastarinta oli hänen mukaansa käsittämätöntä.

Vähitellen uskoa alkoi löytyä ja vuonna 2005 Kärnä perusti yrityksensä, Vipukirves Heikki Oy:n, jota hän pyöritti vaimonsa kanssa kahdestaan.

Verkkokaupat olivat tuohon aikaan melko harvinaisia, mutta Kärnä yritti. Hän teki väsymättä työtä virtuaali- ja ­reaalimaailmoissa. Vuonna 2013 hype alkoi nousta. Amerikkalaisjulkaisu teki jutun, joka levisi. Media kiinnostui ja kauppa alkoi käydä. Vähän liiankin hyvin, sillä tavaraa ei pystytty toimittamaan ja tilaajat valittivat.

Kärnät olivat aivan loppu. Kahden hengen yritys oli kasannut, pakannut ja postittanut kirveitä ”yötä myöten”.

 

Vuonna 2014, kun Kärnä vielä oli puikoissa, firma teki historiansa parhaan liikevaihdon, 803 000 euroa, mikä oli liki kymmenkertainen vuoteen 2013 verrattuna.

Kärnä otti yhtiöön mukaan kaksi yhteistyökumppania. Vuonna 2015 hän myi 51 prosenttia yrityksestä kolmelle henkilölle. Samalla hän menetti päätäntävallan yrityksestään.

Vipukirveen hintaa painettiin voimakkaasti alas ja volyymia lisättiin. Kirves tuotiin kivijalkakauppoihin Yhdysvalloissa ja Kanadassa, mutta myynti ei vetänyt. Tulosta alkoivat syödä myös kalliit maakohtaiset tuotesuojamaksut. Kotimaassakin kävi huonosti.

Keksijän ja yrityksen johdon välillä tuli kaikenlaisia erimielisyyksiä. Kommunikaatiota ei enää ollut. Liikevaihto romahti. Monien vaiheiden jälkeen yritys ajautui konkurssiin